Vedtægter

 

Vedtægter for Grundejerforeningen MUNKERISPARKEN af 19. marts 2014

Vedtægterne, med underskrifter, kan hentes her: Vedtægter af 19mar14

§ 1

Foreningens navn er "Grundejerforeningen MUNKERISPARKEN".

§ 2

Foreningens hjemsted er Rudersdal Kommune under Hørsholm ret, der er foreningens værneting.

§ 3

Grundejerforeningens formål er at varetage medlemmernes nuværende og fremtidige fælles interesser af enhver art i forbindelse med de under foreningens område hørende ejendomme.

Grundejerforeningen er berettiget til at fremskaffe og administrere de midler, der skal anvendes til realisering af foreningens formål, herunder fastsætte nærmere regler for, hvorledes medlemmerne skal betale bidrag, samt til at underskrive og lade tinglyse deklarationer med eller uden pant.

De af foreningen til gennemførelse af nævnte foreningsformål trufne bestemmelser er fuldt bindende for de enkelte medlemmer.

Foreningen er pligtig efter påkrav at tage skøde på eventuelle fællesarealer m.v. med derpå værende anlæg samt til at overtage drift, renholdelse, vedligeholdelse, herunder vintervedligeholdelse, administration af alle fælleanlæg m.v. alt i overensstemmelse med deklaration lyst 24.9.1971.

Foreningens bestyrelse skal være berettiget til om nødvendigt at udfærdige et ordensreglement, der skal vedtages af en generalforsamling med 2/3 flertal af de fremmødte stemmeberettigede.

§ 4

Foreningens medlemmer er de til enhver tid værende ejere af grunde i Munkerisparken (matr. nr. 126--, Birkerød by, Bistrup sogn).

Grundejerforeningen skal være berettiget til med 2/3 majoritet af de på en generalforsamling fremmødte stemmeberettigede at træffe bestemmelse om, at også ejere af grunde udenfor foreningens område kan være medlemmer af foreningen, eller at grundejerforeningen kan sluttes sammen med en anden grundejerforening.

§ 5

Når et medlem overdrager sin grund eller på anden måde ophører at være ejer af denne, er han fra overdragelsesdagen ophørt at være medlem af foreningen og kan intet krav rette mod dennes formue.

Den nye ejer indtræder i den tidligere ejers rettigheder og forpligtelser overfor foreningen, idet den tidligere ejer dog tillige vedbliver at hæfte for eventuelle restancer overfor foreningen, indtil den nye ejer har berigtiget restancerne og overtaget forpligtelserne.

Både den tidligere og den nye ejer er pligtige at anmelde ejerskiftet til foreningen ved dennes formand eller kasserer og i forbindelse hermed oplyse foreningen om den nye ejers navn, stilling og bopæl, samt parcellens parcel nr. og matr. nr. Dette meddeles senest 14 dage efter slutsedlens underskrift.

 

§ 6

Foreningens medlemmer hæfter i forhold til tredjemand ikke solidarisk for foreningens forpligtelser.

I forholdet til foreningen hæfter medlemmerne pro rata, hvilket også skal gælde for tab, som foreningen har på enkelte medlemmer.

For hver parcel betales et årligt kontingent til foreningens administration og øvrige udgifter at erlægge senest sidste søgnedag i april måned for det pågældende kalenderår. Det årlige kontingent fastsættes af den ordinære generalforsamling.

Er et medlem mere end 1 måned (juli og august undtaget) i restance til foreningen, kan det pågældende beløb inddrives ad retslig vej, efter at der forinden er givet medlemmet skriftlig påmindelse om inden 8 dage at berigtige restancen.

Alle omkostninger i forbindelse med inddrivelsen betales af vedkommende restant, der endvidere skal betale et straftillæg for restancen, svarende til 1/4 af årskontingentet.

Er restancen ikke betalt senest 8 dage før en generalforsamling, fortabes retten til at deltage i denne generalforsamling samt valgbarhed.

§ 7

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.

§ 8

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i marts måned i Birkerød, dog ikke på skolernes sædvanlige ferie- og fridage.

Den indkaldes af bestyrelsen med 14 dages varsel ved skriftlig meddelelse til hvert enkelt medlem under den i medlemsfortegnelsen anførte vejadresse eller e-mail adresse. Kopi af indkaldelsen tilstilles kommunalbestyrelsen.

Det påhviler hvert enkelt medlem i egen interesse at holde foreningen underrettet om enhver adresseændring.

Forslag, der af medlemmerne ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest 1. februar.

Bestyrelsen fastsætter dagsordenen. Denne, indeholdende de specificerede forslag, ekstrakt af det forløbne års regnskab samt budget for det indeværende år, tilsendes hvert enkelt medlem samtidig med indkaldelsen.

Sager der ikke er optaget på dagsordenen, kan ikke sættes under afstemning. På hver ordinær generalforsamling skal følgende punkter behandles:

 

1                    Valg af dirigent.

2                    Bestyrelsens beretning om det forløbne år.

3                    Aflæggelse af regnskab underskrevet af formand, næstformand, kasserer og revisor(er).

4                    Rettidigt indkomne forslag.

5                    Fremlæggelse af budget og fastlæggelse af kontingent.

6                    Valg af formand for bestyrelsen.

7                    Valg af kasserer.

8                    Valg af tre bestyrelsesmedlemmer samt suppleanter.

9                    Valg af revisor(er) og revisorsuppleanter.

10                 Eventuelt.

Under "Eventuelt" kan der ikke sættes forslag under afstemning.

§ 9

Ekstraordinær generalforsamling, der indkaldes på samme måde og med samme frist som den ordinære, afholdes så ofte som bestyrelsen finder det nødvendigt, eller efter at et sådant antal medlemmer, der råder over 1/4 af foreningens stemmer - og som ikke er i restance til foreningen - til bestyrelsen indgiver skriftlig motiveret begæring med angivelse af dagsorden for den ekstraordinære generalforsamling. Når sådan begæring er indgivet til bestyrelsen, skal generalforsamlingen afholdes inden 6 uger efter begæringens modtagelse, dog ikke på skolernes sædvanlige ferie- og fridage.

Hvis ikke 3/4 af de stemmer, der står bag indkaldelsen, er repræsenterede på generalforsamlingen (dette gælder også bestyrelsen), kan dagsordenen nægtes behandlet.

§ 10

Generalforsamlingen vælger, udenfor bestyrelsen, en dirigent, der på generalforsamlingen afgør alle tvivlsspørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde og stemmeafgivningen. Til hver parcel er knyttet to stemmer. Stemmeberettiget er ejer/ejere. En enkelt stemmeberettiget fra en ejendom er berettiget til at afgive de to stemmer, der er knyttet til parcellen, uden fuldmagt.

Afstemningen sker ved håndsoprækning, medmindre generalforsamlingen eller dirigenten finder, at en skriftlig afstemning vil være hensigtsmæssig.

Stemmeafgivningen kan ske ved skriftlig fuldmagt. Ingen stemmeberettiget kan dog afgive stemme i henhold til mere end én fuldmagt, der dog kan omfatte begge til en grund hørende stemmer.

Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved simpelt flertal blandt de stemmeberettigede fremmødte. jvf. dog § 3, 4, 11 og 18.

Det på generalforsamlingen passerede indføres i referatet af generalforsamlingen, der underskrives af dirigenten og formanden, hvorefter den har fuld beviskraft i enhver henseende.

Til hvert medlem udsendes et kort referat af generalforsamlingen.

§ 11

Til vedtagelse på en generalforsamling af beslutninger, der går ud på anvendelse af fællesarealer, forandring af foreningens vedtægter, ordensreglement, bevilling af midler ud over det til administrationen nødvendige, pålæg af yderligere indskud fra medlemmernes side, optagelse af lån og forhøjelse af kontingent med mere end 100% kræves, at beslutningen vedtages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer.

Bestemmelsen om, at medlemmerne ikke hæfter solidarisk over for tredjemand kan kun ændres ved enstemmighed hos samtlige medlemmer, men vil derefter have gyldighed for nye ejere.

Vedtægtsændringer angående enstemmighed kræver godkendelse af samtlige foreningens medlemmer.

Når der på en generalforsamling er truffet gyldig bestemmelse om bevilling af midler udover det til administrationen nødvendige, pålæg af yderligere indskud fra medlemmernes side, optagelse af lån eller forhøjelse af kontingentet med mere end 100%, er bestyrelsen bemyndiget til at underskrive for foreningens medlemmer i ethvert forhold, der er nødvendigt til gennemførelse af generalforsamlingens beslutning.

§ 12

Bestyrelsen består af fem medlemmer. Formanden og kassereren vælges direkte af generalforsamlingen.

Den valgte bestyrelse konstituerer sig selv med næstformand. I tilfælde af formandens varige forfald indtræder næstformanden som formand indtil næste generalforsamling.

Bestyrelsen samt suppleanter vælges for et år ad gangen. Genvalg kan finde sted.

Ingen kan mod sin vilje være i bestyrelsen, være revisor eller deltage i udvalgsarbejde i mere end 2 af 5 på hinanden følgende år (1976 regnes for et år).

En stemmeberettiget kan i øvrigt ikke uden tvingende grund nægte at modtage valg.

Et bestyrelsesmedlem, der uden lovlig grund udebliver fra tre på hinanden følgende bestyrelsesmøder, må, hvis blot ét af de øvrige bestyrelsesmedlemmer kræver det, udgå af bestyrelsen, og suppleanten for ham træder da i hans sted. Dersom antallet af bestyrelsesmedlemmer ved afgang i årets løb, og efter at suppleanterne er tiltrådt, bliver mindre end tre, er bestyrelsen berettiget til at supplere sig selv indtil førstkommende generalforsamling.

Såfremt kassereren får forfald udpeges en midlertidig kasserer af bestyrelsen.

§ 13

Bestyrelsen har den daglige ledelse af foreningens virksomhed - herunder drift og vedligeholdelse af fællesanlæg - og varetager dens formål og interesser.

Bestyrelsen er dog indenfor budgettets rammer berettiget til at ansætte og bestemme aflønningen m.v. af medarbejdere til at forestå drift og vedligeholdelse af eventuelle fælles anlæg.

Der må afholdes møde, så ofte formanden eller to medlemmer finder det nødvendigt. Det under forhandlingerne passerede indføres i mødereferatet, der offentliggøres på foreningens hjemmeside. Referatet skal fremlægges og godkendes af bestyrelsen på det næstfølgende bestyrelsesmøde.

.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst tre medlemmer giver møde.

Bestyrelsens beslutninger træffes ved stemmeflerhed blandt de fremmødte. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.

§ 14

Foreningen tegnes overfor tredjemand af tre bestyrelsesmedlemmer, hvoraf formanden eller kassereren er den ene.

§ 15

Generalforsamlingen vælger to revisorer eller én statsautoriseret eller registreret revisor samt to revisorsuppleanter. Genvalg kan finde sted.

Foreningens regnskab føres af kassereren efter bestyrelsens nærmere bestemmelse. Revisor(er) forvisser sig ved regnskabsårets afslutning om, at de i regnskabet opførte aktiver er til stede, hvorefter de indfører deres revisionsbemærkninger i regnskabet.

Revisor(er) kan foretage uanmeldt revision. Resultatet heraf indføres ligeledes i næste årsregnskab samt på foreningens hjemmeside.

§ 16

Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Regnskabet skal tilstilles revisorerne inden den 1. februar og skal af disse være revideret såvel talmæssigt som kritisk så betids (dog senest i løbet af to uger), at en ekstrakt med revisionspåtegning kan sendes til medlemmerne samtidig med indkaldelse til generalforsamlingen.

Så længe et budget ikke er godkendt af generalforsamlingen kan alene afholdes nødvendige udgifter til varetagelse af foreningens daglige drift i henhold til gældende kutyme.

§ 17

Medlemmernes indbetalinger foretages enten på konto i foreningens navn eller overføres til samme konto via betalingsservice.

På kontoen kan kun hæves af kassereren eller andet bestyrelsesmedlem, som er blevet tildelt fuldmagt af bestyrelsens formand.

Indestående på kontoen anvendes til f.eks. vedligehold af fællesarealer samt forsikringer og lignende.

§ 18

Foreningens opløsning kan kun finde sted efter forslag fra bestyrelsen eller halvdelen af foreningens stemmeberettigede medlemmer og kan kun vedtages efter de om vedtægtsændringer gældende regler. Forslaget skal indeholde bestemmelse om anvendelse af foreningens formue.

Foreningen kan dog ikke opløses uden samtykke fra den påtaleberettigede i henhold til deklaration lyst 24.09.1971.

§ 19

Forekommer der spørgsmål, hvorom disse love intet foreskriver, er bestyrelsen pligtig efter bedste evne og overbevisning at afgøre og løse disse, men skal dog fremlægge sagen for medlemmerne ved først- kommende generalforsamling. I særdeles vigtige anliggender skal bestyrelsen indkalde til ekstraordinær generalforsamling.

§ 20

Ingen vedtægtsbestemmelse må være i strid med tinglyste deklarationer eller nogen kommunal vedtægt.

§ 21

Foranstående vedtægter med ændringer er vedtaget på generalforsamlingen den 19.marts 2014 i Birkerød og erstatter de tidligere vedtægter af 22. marts 2012.

 

Birkerød, den 19.3. 2014

 

Max Jensen                                                                                            Inger Gottfredsen                                                                                  Thomas Jørgensen

Formand                                                                                                 Næstformand                                                                                         Kasserer

 

 

 

 

Vagn Sylvest                                                                                           Ole Krogh Andersen

Bestyrelsesmedlem                                                                              Bestyrelsesmedlem

 

Formålet med opdateringen var, at bringe den i overensstemmelse med nutiden. Der blev fjernet referencer til en ikke eksisterende 'protokol' samt muliggjort kommunikation med e-mail i stedet for papir.



Historie

Oprindelige vedtægter for Grundejerforeningen MUNKERISPARKEN af 17. marts 1998

Vedtægter 1998 (pdf)

 

Vedtægter for Grundejerforeningen MUNKERISPARKEN af 22. marts 2012

(Ved generalforsamlingen i marts 2012 blev §2 og §17 i foreningens vedtægter ændret.)

 Vedtægter 2012 (pdf)